St.A.M.-Congres 2008

"Tussen 12 en 14: de school in het midden"

24ste Middenscholencongres
26-30 april 2008
Floréal-club Blankenberge

 


Inhoudelijke contouren
Een heterogeen gezelschap in een heterogener wordende samenleving: zo worden pubertjes van vandaag en in het bijzonder die middenschoolse leeftijdsgroep tussen 12 en 14, vaak ervaren en beschreven. Verhalen uit het ware (midden)schoolleven kleuren een dergelijke omschrijving overigens al snel in wanneer we met collega’s onder mekaar – en ‘om het af te leren’ – weer eens over het werk op school praten.

Zijn ze veranderd, onze pubers? Of zijn ze dezelfden in andere omstandigheden? Wat drijft hen vandaag en hoe gaan we met hen op pad? En … wat is nu precies de meerwaarde die zo’n school ‘in het midden’ – de middenschool – zou kunnen bieden in de begeleiding van die kriebelende leeftijdsgroep voor wie de school misschien wel of misschien helemaal niet in het midden staat?

Dat was het thema van een congres dat nog net niet een formule van een kwart eeuw mocht vieren. Een beproefde formule, alleszins. Waarbij middenschoolmedewerkers uit het veld – van directeurs tot middenkaderleden en leraars – elkaar telkens weer onbevangen kunnen tegemoet treden, zorgen uitspreken, ervaringen delen, knowhow uitwisselen, denken en doen. Ook dit jaar wilden we elkaar weer op die manier ontmoeten. Ja, vanuit onze vragen en zorgen rond die charmante, soms kwetsbare en moeilijke maar ook vaak heerlijk prikkelende groep van jong tienertjes die we elke schooldag weer onder onze vleugels nemen. We wilden de congresgangers daarbij confronteren met elkaars bekommernissen en recepten, maar ook met de invalshoeken die deskundigen ons kunnen aanreikten in functie van de begeleiding van deze kinderen ‘in de overgang’. Zo gaven we de kans om, naast de uitwisseling onder collega’s, inzichten te ontmoeten die aangereikt werden vanuit de ontwikkelingspsychologie, onderwijskunde, sociologie, media, communicatie en reclame, ouders en opvoeding, scholieren zelf, de studie m.b.t. leer- en ontwikkelingsstoornissen, het onderzoek naar (on)gelijke kansen, de allochtonen, subculturen en de zoektocht naar zingeving.
Zo werd dit 24ste congres eens te meer een gebeuren waarbij elk schoolteam de eigen boekentas vol middenschoolse bevindingen kon meebrengen en er twee mee terugkreeg naar het eigen werkveld.

Workshops
Hieronder geven wij een overzicht van de workshops die tijdens het middenschoolcongres door de deelnemers konden bijgewoond worden. Van sommige medewerkers ontvingen wij de presentatie. Met een eenvoudige klik (lijst hieronder) kun je de presentaties van deze workshops opnieuw bekijken en/of downloaden. 

  • Ontwikkelingspsychologie (Annelies Somers)
  • Onderwijs en samenleving (Johan L. Vanderhoeven) 
  • Media, communicatie en reclame (Thijs Delrue)
  • Ouders en opvoeding (Hans Van Crombrugge)
  • Overgang basis-secundair (Johan David) 
  • Leerlingen tussen 12 en 14 (Geert Gielis)
  • Leer- en ontwikkelingsstoornissen (Christine Vonckx)
  • Allochtone jongeren (Saïd Sakali & Yves Beernaert) 
  • Zingeving bij jongeren (Dirk Kerckhoven) 
  • Subculturen bij jongeren (Nathalie Van Lier)
  • Genderproblematiek (Katrien De Vlaemynck)

 

 

 

Contactgegevens

Kempische Steenweg 400

3500 Hasselt

T: 011 27 84 61

info [at] lien-vlaanderen [dot] be


Lid worden

© Copyright LIEN Vlaanderen 2016

Comments